FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt06/10/2007

Brottsligt telefontrakasseri?

Hej! Jag skulle vilja veta om man kan anmäla en person för trakasseri och olaga hot för följande: person A hotar person B med att ”om inte du betalar mig 700 kr senast imorgon så kommer jag att ordna detta på annat vis!!!” Om sen person A under 1-2 dagar bombarderar person B med telefonsamtal, sms där det står ”jag ger mej aldrig, rätt ska vara rätt, jag kopplar in familjens advokat” o.s.v. Det hela handlar om att person A har haft ett förhållande med person B, som har brutit förhållandet. Under deras korta tid ihop så var de och handlade för totalt 200kr. Person A la ut för dessa utgifter. Person A bor ca 4 mil från person B. Person A har nu räknat ut att person B skall ersätta henne för bensin de gånger de har träffats. Person B säger med bestämdhet att han inte tänker betala för hennes resor då hon kört för att träffa honom. Detta har nu lett till de hot om betalning och de telefonsamtal och sms som nämndes. Kan man i detta läge anmäla person A på de punkter som jag skrev om inledningsvis?

Lawline svarar

Hej! Först och främst kan vi klargöra att du har helt rätt i att person B i ditt exempel inte behöver betala något till person A, utöver sin andel av de 200 kronor som de två köpte saker för gemensamt under förhållandet. Vad däremot gäller bensinpengar får person A naturligtvis själv bekosta resor som hon gjorde av egen vilja under förhållandet. Däremot är det tveksamt om person As beteende är brottsligt. Olaga hot kan inte komma i fråga på grund av det som du beskriver i din fråga. Det är helt lagligt att säga att man kommer att kontakta advokat eller stämma någon. Om hon däremot skulle börja hota med våld eller att göra något brottsligt kan det bli fråga om olaga hot. Detta kan du läsa mer om i brottsbalkens 4 kapitel 5 §, som du kan läsa http://www.lagen.nu/1962:700#k4p5 . Det brott som A möjligen skulle kunna ha gjort sig skyldig till är ofredande. Detta behandlas i brottsbalken 4 kapitlet 7 § ( http://www.lagen.nu/1962:700#k4p7 ). För att person As beteende ska anses vara ofredande krävs att det är hänsynslöst. Vad som betraktas som hänsynslöst kan naturligtvis inte säkert sägas i förväg. Med tanke på det du berättar, att det endast pågått under ett par dagar och att As uttalanden varit förhållandevis ”städade” är jag mycket tveksam till att detta skulle vara tillräckligt. Men om hon har ringt extremt mycket och varit otrevlig eller liknande, och om det har fortsatt efter de få dagar du skriver om, är det inte helt omöjligt att det kan betraktas som ofredande. I nuläget tror jag alltså knappast att det är så mycket lönt att polisanmäla person A i dagsläget. Däremot kan man gott upplysa om att hennes krav på bensinersättning är helt grundlösa, och att hon således knappast kommer att ha någon nytta av att koppla in en advokat. Man kan också säga att man funderar på att polisanmäla henne om hon fortsätter bråka, eftersom det är lika lagligt att hota med polisen som med advokat. Med vänlig hälsning
Rådgivare