FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt03/09/2007

Olagligt att vara tillsammans med 14-åring?

Hej va säger lagen om förhållanden med minderåriga. Får man alltså va tillsammans med en under 15 om man är över 18. Jag vet man inte får ha sexuellt umgänge och personen som är 14 nu fyller 15 om 3 månader

Lawline svarar

Hej Om jag förstår din fråga rätt så undrar du om det är olagligt att ha ett förhållande med ett barn under femton år om man själv är över arton, om förhållandet är icke-sexuellt. Lagen säger att den som har samlag med ett barn under femton år gör sig skyldig till våldtäkt mot barn. Det gäller även om någon, med ett barn under femton år, genomför en annan sexuell handling som med hänsyn till kränkningens art och omständigheterna i övrigt är jämförlig med samlag. 6:4 § Brottsbalken Det finns även en bestämmelse som säger att den som genomför någon annan sexuell handling med ett barn under femton år, gör sig skyldig till sexuellt övergrepp mot barn. 6:6 § Brottsbalken Det är alltså inte olagligt att vara tillsammans med ett barn under femton, men det är olagligt att genomföra någon form av sexuell handling Vad gäller uttrycket sexuell handling är utgångspunkten att det skall ha förekommit en någorlunda varaktig beröring av den andres könsorgan eller den andres kropp med det egna könsorganet. Även sådana handlingar som inte innefattar en sådan varaktig fysisk beröring kan omfattas. I så fall skall handlingen ha en påtagligt sexuell prägel och handlingen skall objektivt sett på ett tydligt sätt kränka offrets sexuella integritet Brottsbalken hitta du http://wwww.lagen.nu/1962:700 Vänligen
Rådgivare