Körkortet återkallat efter hastighetsöverträdelse

Hej

har nydligen blivit av med körkortet 070904 för en fortkörning som skedde 070512 (135 på 90väg).. det käns ju lite snopet att det kommer så långt effter. Jag är helt beröende av mitt körkort i arbetet och kör en sträcka om 13mil till arbetet varje dag+att jag jobbar lördagar. pga mina arbetstider finns det ingen möjlighet att åka kolektivt.Till saken hör att bilen vid tillfället saknade instrumentering.vilket bidrog till hastighets överträdelsen(jag var med andra ord omedveten om att det gick SÅ pass fort)

har pratat med länsstyrelsen och frågat om det inte gick att få någon form av dispans så att man kan sköta sitt jobb.alltså att man får köra i tjänsten men inte privat...men det fanns det inte sa dom

lagens mening kan väl ändå inte vara att man ska få arbets förbud i flera månader. mej ev avsked som följd. jag är därför tvungen att köra olagligt...mina frågor är sådeles:

1: stämmet det att det inte finns möjlighet till dispans?

2: borde det inte påverka att det var utan uppsåt?

3: skulle min situation påverka på följden om jag skulle bli tagen för olovligkörning?

har för mig att det heter att konsikvenserna av straffet inte ska vara orimliga i förhållande till brottet (Fortkörningen)

TACK PÅ FÖRHAND

ps ursäkta stavningen (:

Lawline svarar

Hej,

Brottet hastighetsöverträdelse är straffbart både som uppsåtligt brott och som oaktsamhetsbrott. Någon skillnad mellan uppsåtlig eller oaktsam hastighetsöverträdelse görs inte. Någon form av dispens för resor till eller från arbetet finns inte. Däremot kan den som är beroende av bilen till sitt arbete få en mildare bedömning av länsstyrelsen. När hastighetsbegränsningen överträtts så kraftigt som i ditt fall är dock ett återkallande av körkortet oundvikligt. Olovlig körning efter körkortsåterkallelse betraktas regelmässigt som grov olovlig körning. Jag tror inte att din situation kan ändra på det. Det leder vid upptäckt till en mycket lång spärrtid på körkortet (upp mot ett år). Körkortsåterkallelse anses inte vara en orimlig reaktion på ett allvarligt trafikbrott. Istället anser man att de som är så beroende av sitt körkort ska vara extra rädda om det. Det du kan göra är nog bara att överklaga beslutet och be om en kortare spärrtid med hänsyn till ditt arbete.

Vänliga hälsningar

Gustaf LidegranRådgivare