FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt01/09/2007

Identitetsstöld på nätet

Om man uppger att man är en annan person än vad man egentligen är över internet. Eller blir registrerad i mindre betydelsefulla sidor eller communitys på internet som någon annan än den man är. Att man utger sig att vara någon annan än den man är inför andra. Finns det någon lag på detta att det är olagligt?

Lawline svarar

Hej Detta problem har nyligen uppmärksammats i och med att kändisars identitet har "stulits" och används på bland annat facebook. Rättsläget är oklart så jag kan inte svara på om förfarandet är olagligt. Beroende på hur den som stulit identiteten använder sig av denna skulle det kunna röra sig om exemeplvis bedrägeri eller förtal, men att bara "stjäla" en identitet är förmodligen inte straffbart. Jag tror dock att frågan snart kommer att prövas så vi får ge oss till tåls. Vänligen
Rådgivare