När övergår last-/lossning till parkering

Hej

Jag undrar vilken praxis eller om det rent av finns prejudikat på begreppet parkering eftersom lagen inte säger hur länge man får stå vid lastning och lossning.

Lawline svarar

För att det skall räknas som lastning/lossning krävs det att man skall lasta eller lossa bilen. Ställer man bilen utan avsikt att lasta eller lossa är det parkering. Det finns alltså ingen tidsgräns. Klart är att man inte får lämna bilen en längre tid för att hämta något att lasta, vid särskilda skäl har praxis tillåtit 10 min.

Med vänlig hälsning

Albert RoosRådgivare