Äganderättsförhållandet vid samäganderätt m.m?

Jag har bott hos min sambo i hans hus. Han hyr även ut flera rum där. Nu har vi köpt ett gemensamt nytt hus som vi äger lika delar av. Han säjer att han ska stå kvar som mantalsskriven i det gamla huset som han behåller...detta för att undvika skatt på hyresintäkterna. Vad innebär det för mej som alltså ensam kommer att stå på den nya adressen med mina barn. Jag vill ha råd och förså om detta är riskfritt för mej eller om det påverkar negativt på något sätt rent juridiskt, om det händer något, att vi separerar eller om det händer något med huset. har inte råd med någon ekonomisk katastrof, samtidigt vill jag lita på min sambo.Tacksam för råd.

Lawline svarar

Hej! Svaret på din fråga är relativt enkel. Oavsett om din sambo är skriven på en annan adress är det faktiska äganderättsförhållandet det som avgör vem som betalar fastighetsskatt o dyl. Du säger att ni båda står som ägare till lika stor del, alltså delas kostnaderna upp mellan er såsom exempelvis fastighetsskatten. Detta görs automatiskt om ni båda är registrerade som ägare i lagfartsregistret och skatteverket noterar detta på er deklaration. Om ni har lån på huset beror det på vem som står på lånen, vilken då är ansvarig för att betala dessa.

Om ni skulle separera har din sambo rätt till halva värdet på fastigheten och du får då köpa ut honom eller att ni säljer huset helt och hållet, eller att ni avtalar något annat för att kompensera honom.

Ifall din man skulle åsamkas en hel del skulder kan det bli aktuellt att utmäta hans egendom. Ert hus befinner sig då i farozonen och kan bli utsatt för detta. Dock kan inte anspråk riktas mot din andel då ni ansvarar själva för era skulder. Dessutom krävs ditt samtycke till försäljningen enligt Samäganderättslagen 2 §, se http://lagen.nu/1904:48_s.1. I och med dessa omständigheter blir det svårt för fordringsägarna att få ersättning genom huset såvida det inte säljes helt och hållet med bådas samtycke.

Du behöver således inte som jag ser det oroa dig för en ekonomisk katastrof, utifrån de uppgifter du lämnat.

Mvh Marie Wahlin.

Rådgivare