FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt30/08/2007

Hemfridsbrott

Hej! Jag är nyskild, har två barn och vi bodde i villa som vi fortfarande äger tillsammans (50% var). Jag flyttade och är skriven på annan adress. Vi har gemensam vårdnad men barnen bor mest hos honom för mitt nya hem är inte så barnvänligt ännu. Nu säger han att han kan anmäla mig för hemfridsbrott om jag kommer till vårt hus utan hans tillåtelse. Är det möjligt att jag inte har rätt att ex hälsa på barnen utan att fråga honom först?

Lawline svarar

Hemfridsbrottet regleras i 4 kap 6 § Brottsbalken. Där stadgas att ”den som olovligen intränger eller kvarstannar där annan har sin bostad, vare sig det är rum, hus, gård eller fartyg, dömes för hemfridsbrott till böter”. Oavsett om du fortfarande äger hälften av huset är det rekvisitet ”bostad” som är avgörande. Om du inte längre bor i huset har du inte rätt att utan tillåtelse gå in i huset även om det är för att träffa dina barn. Rätt till umgänge med barnen löses enligt annan reglering. Det är troligt att förfarandet är att bedöma som ett hemfridsbrott. Med vänliga hälsningar
Simon CarlssonRådgivare