FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt27/03/2006

Kan jag få ersättning för felet i min lägenhet?

Hej, Ställde samma fråga tidigare men vet ej om den kom fram till Er. Vi köpte en bostadsrätt med öppen spis i Maj 2005. Enligt köpekontraktet skulle denna vara fungerande och även muntligen intygade säljaren att så var fallet. Under vintern i år och December förra året så har vill till och från nyttjat eldstaden. Dock har vid ett par tillfällen klagomål framförts ifrån en granne gällande att röklukt tränger in i hennes lägenhet, vilket skulle tyda på något fel med eldstaden (detta trots att vi tänt eldstaden på ett korrekt sätt genom att sakteliga bygga upp en eld för att få undan eventuell blockering av kalluft). Vi ämnar nu låta en fackman besiktiga eldstaden. Om det skulle visa sig att det finns problem med skorstenen, vem är då skyldig att åtgärda problemet? Är det vi som innehavare, säljaren (som intygade dess funktion) eller bostadsrättsföreningen (då eldstaden och dess ventilation är fast installerad i huset)?

Lawline svarar

Hej! Vid köp av bostadsrätter tillämpas köplagen, och inte jordabalken som vid köp av fast egendom. I och med detta slipper köparen sin så kallade undersökningsplikt, vilken är väldigt omfattande. I och för sig måste köparen enligt 31§ köplagen undersöka varan i enlighet med god affärssed och enligt 20§ kan köparen inte i efterhand åberopa vad han måste känt till vid köpet. I ert fall har ju dock säljaren utfäst att eldsatden funkar och då är varan i alla fall felaktig enligt 19§ köplagen. Därefter måste man för att kunna kräva avhjälpande eller prisavdrag eller liknande, reklamera inom skälig tid efter det att man märkt felet enligt 32§ köplagen. Däremot kan man alltid åberopa felet om man misstänker att säljaren vetat om felet och då handlat i strid mot tro och heder enligt 33§. Därefter kan man enligt 34-40§§ kräva prisavdrag, avhjälpande mm. Lycka till!
Fia BergRådgivare