FrågaKÖPRÄTTÖvrigt14/09/2007

Fel i vara

Hej! Jag har köpt en begagnad båt av en privatperson. Det visade sig vara fel på motorn i båten. Vi kontaktade återförsäljaren som sålde båten till att börja med och dom har vid flera tillfällen haft servicetekniker ute som har försökt reparera motorn då det är ett tillverkningsfel men misslyckats. Nu vill återförsäljaren inte längre ha med saken att göra och avsäger sig allt ansvar. Den föregående ägaren köpte båten hösten 2005 och jag köpte i min tur båten av honom hösten 2006. Vem är det jag ska vända mig till? Företaget som sålde båten eller privatpersonen jag köpte båten av?

Lawline svarar

Hej! Eftersom det rör sig om ett köp mellan två privatpersoner är köplagen tillämplig, inte konsumentköplagen. Till skillnad från vad som gäller enligt konsumentköplagen, kan man inte med stöd av köplagen rikta anspråk mot näringsidkare i tidigare säljled. Om inte återförsäljaren har utfäst någon specifik garanti, som fortfarande är gällande, är det således privatpersonen som sålde båten till dig som du ska rikta dina anspråk mot. Om du kände till att det var fel på motorn vid köpet kan du inte göra gällande detta fel. Om du däremot var ovetande om felet och inte underlät att undersöka båten/motorn på köparens uppmaning, är det fråga om ett fel som säljaren ska åtgärda. Som köpare kan du då kräva avhjälpande, prisavdrag eller hävning av köpet. Vänligen,
Filip SkoglundRådgivare