Lappad trots lastning vid flytt

Hej,

hoppas ni kan hjälpa mig med rådgivning

i ett parkeringsärende på fastighetsägares mark reglerat av RPS, rationell parkeringsservice.

vi har haft bilen uppställd enligt gällande regelverk på fastighetsägarens mark pga flyttärende, vilket ska vara ok att köra fram bilen nära porten för att lättare lasta ur och av och i bilen.

nu har parkeringsbolaget delat ut en parkeringsbot trots att det rörde sig om flytt, där bil stått med takräck och nedfällda säten mm. Hela tiden har en person stått nere vid bilen med vid ett tillfälle var alla uppe i lägenhet på 1 tr därifrån vi hade viss uppsikt av bilen, inte helt, men delvis. när flytten var klar så såg vi att bilen var lappad, dock reagerade vi på att tiden var skriven med sista tid som inte hade slagit på klockan ännu när vi var nere vid bilen igen, dessutom har p vakt uppenbarligen missat att vi varit nere ett varv till bilen under denna period för parkeringsboten, då vi hämtade dammsugar påsar och annat smått.

vi pratade med grannarna som satt ute på terassen som vart lika förvånade och skrev under som vittnen att boten borde röjas ur vägen och att vi hade hållit tiderna enligt regelverk samt att det gällde flytt och inte förekom någon typ av parkering i annat syfte än för att utföra flytten.

parkeringsbolaget vill inte röja boten ur vägen och anser inte att vittnen har betydelse, och att det inte har betydelse att vi har ett oficiellt document på andrahandsuthyrning som verifierar att en flytt sker.

Jag är förvånad att man kan ignorera vittnen och det faktum att vi överklagat och beskrivit och skrivit under på att det är en flytt och att vi hållt tiderna, trots vad p vakt hävdar.

med facit i hand av RPS respons så finns det ju inte utrymme att överklaga en p bot som kan ha oavsiktligt eller avsiktligt utfärdats fel av p-vakt!

Vad göra?

Lawline svarar

Som du skriver har man rätt att ställa upp ett fordon mot parkeringsförbud för att lasta. Problemet är att det inte finns några bestämda tider för lastning. Fordonet får vara uppställt så länge det behövs för att genomföra lastningen. Den som vill invända att lastning har pågått får en tyngre bevisbörda desto längre kontrolltiden är. Kontrolltid är den tid parkeringsvakten uppger sig ha haft fordonet under uppsikt. Vid fem minuters kontrolltid är det förhållandevis lätt att invända lastning, vid tio krävs en förklaring varför uppehållet i lastningen har varit så långt.

Lite beroende på kontrolltiden skulle jag ändå bedöma dina chanser att få igenom ett överklagande som ganska små. Om kontrolltiden har varit så lång som tio minuter krävs det en bra förklaring till varför ingen aktivitet har skett vid fordonet. Det är inte tillåtet att ställa upp bilen mot parkeringsförbud för kombinerad hopplockning och lastning. Att bära ut småplock till bilen kan också diskuteras om det över huvud taget bör betraktas som lastning. Även om utgången av en domstolsprövning av kontrollavgiften inte på något sätt är given är risken att få ersätta RPS för rättegångskostnader så stor att det är bättre att betala än att processa. Det kan dock vara värt att pressa RPS och be dem förklara sin grund till att avslå din klagan bättre. Kanske tycker inte heller RPS att det är värt att driva ettt ärende som ligger på gränsen.

Jag har trots dina invändningar mot tidpunkter på kontrollavgiften behandlat kontrollavgiften som att den är korrekt. Det gör jag inte för att jag misstror dina uppgifter utan för att domstolar fäster stor vikt vid parkeringsvaktens uppgifter. Att överklaga på grund av fel på kontrollavgiften är bara möjligt om man kan bevisa felet.

Vänliga hälsningar

Gustaf LidegranRådgivare