FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt03/10/2007

misstänkt för brott?

Hej! En bekant till mig har åkt fast för att försöka sälja stöldgods. I förhör med polis har han namngett mig och att han har köpt det utav mig. Detta är en lögn. Följden blev att jag blivit hämtad till förhör. I mitt förhör med polis har jag förnekat brott och undrat hur han kan fantisera ihop något sådant här galet. Har inte gjort några medgivanden. Efter förhöret ringde förhörsledaren åklagaren och sen blev jag släppt direkt. Vad händer nu? Det står ju ord mot ord? Ingen bevisning finns ju? Vilka papper har jag rätt att få ut? När får man reda på om åtal ska väckas mot en?

Lawline svarar

Hej! Eftersom du inte har begått något brott så anser jag att du kan vara lugn. Du är oskyldig till motsatsen är bevisad och om det inte finns några bevis så får du anses oskyldig. Polisen har rätt att hålla förhör med alla som kan antas känna till något om utredningen. Så att du varit i ett förhör behöver inte betyda att du är misstänkt för något. Du undrar också när man får reda på om åtal ska väckas? Polisen måste först vid ett förhör upplysa personen om att han är skäligen misstänkt för ett brott. Leder det sedan till att de vill åtala så kommer personen som är misstänkt få beskedet när förundersökningen är färdig. Redan när polisen meddelar en person att han är skäligen misstänkt för ett brott så har personen rätt att få ta del av vad som förekommit under utredningen om det inte skadar utredningen. Är du däremot inte misstänkt för ett brott så har du inte rätt att få ta del av några papper förrän utredningen är färdig. Vänligen
Rådgivare