FrågaKÖPRÄTTÖvrigt13/09/2007

Köparens rätt till hävning vid fel i vara

Jag som privatperson har sålt en dvd-spelare till annan privatperson. Jag informerade köparen i förväg att produkten var köpt i England och använd i Sverige. Köparen anser att jag underlåtit att lämna uppgifter då jag inte skrev att jag klippt kabeln och skruvat fast en svensk stickpropp. Tejpade även kabeln utvändigt för att säkerställa att den satt fast ordentligt. Köparen vill häva köpet annars stämmer han mig, då han förväntat sig gjuten brittisk stickpropp. Han hävdar att jag manipulerat produkten. Jag vägrar häva köpet men erbjuder mig att skicka brittisk stickpropp. Vill annars invänta domsutslag och vid ev. fällande dom avhjälpa felet, dvs låta behörig fackman skruva dit stickpropp samt kontrollera att produkten ej blivit skadad. Riskerar jag att vid fällande dom automatiskt tvingas häva köpet då jag inte frivilligt kopplar in elektriker innan dom fallit?

Lawline svarar

Hävning är en sekundär påföljd, dvs något som köparen har rätt till endast om avhjälpande eller omleverans inte kommer i fråga eller sker inom rimlig tid, se 34§ och 37§ i Köplagen som du hittar http://lagen.nu/1990:931 . Dessutom måste avtalsbrottet vara av väsentlig betydelse för köparen och säljaren måste ha insett eller borde ha insett detta, se 39§. En mycket större risk än den att behöva häva köpet som du tar om du låter saken gå till domstol, är att du om du förlorar måste betala motpartens rättegångskostnader. Det kan bli mycket kostsamt. Jag skulle ur kostnadssynpunkt rekommendera dig att avhjälpa felet på en gång, såvida du inte är 100 % säker på att vinna. Huruvida köparen har rätt i att fel i varan föreligger beror på om varan avviker från vad köparen "med fog kunnat förutsätta", se 17§ Köplagen. Denna obestämda formulering gör domstolens bedömning i detta fall svår att förutse. Med vänlig hälsning
Miranda BergRådgivare