FrågaKOMMERSIELL RÄTTÖvrigt29/08/2007

Ekonomisk förening i konkurs, ansvar?

Jag vet inte om detta är en fråga Ni kan svara på, men jag är utgiven på ett förlag som nu har gått upp i rök. Ingen hittar dem. De är skyldiga till bland annat kontraktsbrott för att ej redovisat upplaga och så vidare. Jag undrar vem som står som ansvarig efter konkursen (förut stod förlaget även beskriven som "förening")?

Lawline svarar

Hej, Utifrån dina uppgifter utgår jag ifrån att förlaget var en ekonomisk förening. Regler för dessa regleras i Lag (1987:667) om ekonomiska föreningar, se http://lagen.nu/1987:667 . Om en sådan går i konkurs upphör föreningen, enligt 11 kap 19 § lagen om ekonomiska föreningar, att existera. Det finns inget personligt ansvar för de som drivit/varit medlemmar i en ekonomisk förening, se 1 kap 3 § samma lag som ovan, och därmed finns det ingen som ansvarar för föreningens förpliktelser efter en konkurs avslutande. Vänliga häslningar
Cornelia SvenssonRådgivare