FrågaKOMMERSIELL RÄTTÖvrigt08/09/2007

Övergångsbestämmelser i Upphovsrättslagen.

Om en upphovsman av en bok dog före 1993 då upphovsrätten efter upphovsrättsmannens död höjdes till 70 år från 50 år, gäller då 50 år på dom som föddes före -93?

Lawline svarar

Hej, När en lag ändras anges även vilka bestämmelser som skall tillämpas, detta anges i så kallade övergångsbestämmelser. I lagböcker återfinns dessa i anslutning till den nya lagtexten. När det gäller din fråga är det så att det är 70 år som gäller eftersom övergångsbestämmelserna anger att de nya reglerna skall tillämpas även på verk som framställdes före lagändringen (med vissa undantag). Se hela Upphovsrättslagen med övergångsbestämmelser http://lagen.nu/1960:729#L1995:1273 . Den nya lag och de övergångsbestämmelser du är ute efter heter Lag (1995:1273) om ändring i lagen (1960:729) om upphovsrätt till litterära och konstnärliga verk. Vänliga hälsningar
Cornelia SvenssonRådgivare