Ansvaret för LVM-omhändertagen person

Vem har det juridiska ansvaret för en LVM-omhändertagen person? Det är viktigt då många inblandade bollar ifrån sig ansvaret och med det nekas personen i fråga livsviktig behandling.

Lawline svarar

Hej,

Enligt 2 kap 2 § i Socialtjänstlagen som Du hittar http://lagen.nu/2001:453#K2P2 är det kommunen som har det yttersta ansvaret för att personerna i kommunen får rätt vård.

När det gäller personer som är omhändertagna enligt LVM utövar kommunen sitt ansvar genom den socialnämnd som finns i varje kommun.

Svaret på Din fråga är alltså att det yttersta ansvaret för en person som är LVM-omhändertagen har socialnämnden i den kommun där personen vistas.

Vänliga hälsningar

Jonas ÖjelidRådgivare