FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt27/09/2007

Hindersprövning och uppehållstillstånd

hej,jag har kommit i sverige för 6 år seden liksom asyl sökande utan passport och sökte asyl men fikk inte . 3 år sen jag har träft en tjej här .efter 2 år från våra relation då vi bestämt att gifte oss men jag kunde inte därför inte bokförd i sverige men jag hade en legitmation altså arme tjänst kort från landet men skatteverket nu krävde passport men jag har inte så fråga är om jag gör sambo då behöves inte hinderspröning hos skatteverket och kan jag få stanna på grund av family anknytning i sverige ? på vilka sätt kan man göra hindersprövning om man har inte pass , i svsnsk lag står styrka identitet o inte passport krävs . jag ber er hur eller på vilka sätt är mölig att stanna här . Med Vänlig Hilsen

Lawline svarar

Hej, Reglerna om hindersprövning finns i 3 kap ÄktB, se http://www.lagen.nu/1987:230#K3p1 . Det stämmer att det inte står att man måste visa upp pass utan styrka identitet. Skatteverket har dock uttalat att p.g.a svårigheter att bedöma äktheten av inrikes identitetskort finns det en större risk att oriktiga handlingar visas upp vid hindersprövningen. Därför anser Skatteverket att identitet skall styrkas med den passhandling som använts vid inresan i landet. Du kan läsa Skatteverkets ställningstagande på den punkten http://www.skatteverket.se/rattsinformation/stallningstaganden/2007/stallntag20070115.4.3d6c82f21107cfb119f80004692.html . Vad gäller dina möjligheter att få stanna i Sverige hänvisar jag dig till en redan besvarad fråga av en kollega här på Lawline, se http://www.lawline.se/besvaradfraga.php?id=6500 Det är en mycket utförlig genomgång av reglerna på området. Lycka till! Med vänlig hälsning
Kristine ErlandssonRådgivare