FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt24/01/2006

Behandling av elevers personuppgifter på Internet

Hej! Min skola har utan något som helst samtycke från mig och mina medstudenter lagt ut ALLA skolans elevers personnummer, i sammanknytning med elevernas namn och scheman på skolans webbplats. Sidan har när jag skriver detta haft över tusen besökare. Detta tycker vi känns väldigt obekvämt och har flera gånger bett ansvariga att ta bort våra personuppgifter vilket de dock vägrar att göra. Dom påstar att det är "Helt okej" att dom lägger ut uppgifterna. Det betvivlar vi dock och hoppas nu att få hjälp av mer kunniga med att få bort uppgifterna. Hur ska vi gå tillväga? Tack på förhand!

Lawline svarar

Du har helt rätt i att det inte är okej att skolan lägger ut era personuppgifter på detta sätt. Att göra personuppgifter tillgängliga på Internet är en behandling av personuppgifter som faller under PuLs reglering. Huvudregeln enligt PuL är att personuppgifter bara får behandlas efter samtycke. Behandling av personuppgifter kan i vissa fall få genomföras utan samtycke, t.ex. efter en intresseavvägning, men något sådant undantag torde inte föreligga i detta fall. För att komma till rätta med problemet bör ni först och främst ta kontakt med den som utfört den kränkande behandlingen, i ert fall skolan. Då ni redan har försökt med detta kan ni skriva ett klagomål till Datainspektionen. Information om hur ett sådant klagomål kan utformas och kontaktuppgifter finner ni http://www.datainspektionen.se/om_datainspektionen/skriva_klagomal.shtml . Lycka till!
Sofie OlofssonRådgivare