FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt18/08/2007

Är det olagligt att röka som minderårig?

Får man röka som mindre årig eller bara inte köpa cigaretter? Kan man åka fast för det?

Lawline svarar

Hej Det är inte olagligt att röka, varken som minderårig eller som vuxen. Man kan alltså inte åka fast för det. Däremot kan den som säljer cigaretter till någon som är under 18 år straffas för det, se 12 och 27 §§ Tobakslagen (http://www.lagen.nu/1993:581 ) Är man minderårig och röker kan det i vissa fall föranleda att de sociala myndigheterna, d.v.s. socialnämnden i den kommun man bor i, vidtar åtgärder, t.ex. beslutar att utreda den minderåriges situation och för samtal med föräldrarna. Hoppas att du har hjälp av mitt svar MVH
Rådgivare