FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt12/08/2007

Bullernivå i lägenhet

Hur lyhörd får en lägenhet vara? Jag bor i ett plågsamt lyhört hyreshus, byggt 1948. Väggarna mellan lägenheterna släpper igenom alla ljud - ett samtal i vanlig konversationston kan tydligt urskiljas, för att inte tala om telefonsignaler, tv-ljud, musik etc. Därtill är lägenhetsdörrarna tunna (som vanliga innerdörrar), varför alla trappljud tränger in i lägenheten. Visst måste man som boende i ett flerfamiljshus kunna stå ut med ljud från intillliggande lägenheter men situationen i det här huset är extrem och jag känner att boendemiljön påverkar min livssituation på ett mycket negativt sätt. Min fråga är - vilka krav kan man som hyresgäst ställa på ljudisolering av lägenheten? Rimligtvis borde det finnas riktlinjer för hur mycket ljud mellanväggar ska kunna filtrera bort. Kan en hyresvärd neka till att åtgärda bristerna med hänvisning till att huset då det byggdes uppfyllde den tidens krav på ljudisolering.

Lawline svarar

Hej! De olika kraven som ställs på en boendemiljö för att den skall uppfylla lagens krav finns att hitta i Socialstyrelsens Allmänna Råd på www.socialstyrelsen.se. Det är miljönämnden i din kommun som är den instans som tar emot klagomål från enskilda, och de har också teknik och skyldighet att utföra bullermätningar i din lägenhet. Jag råder dig till att kontakta miljönämnden. En egenhändigt utförd eller bekostad bullermätning är vid en eventuell process om saken helt värdelös, så det är tyvärr endast en helt neutral part som kan utföra mätningarna enligt gängse metod. Således bäst att kontakta kommunen. Med vänlig hälsning
Rådgivare