FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt10/09/2007

Bistånd för utomlandsresa till förälder

Hej! Har den(eller en familj) som inte själv kan tillgodose sina behov rätt till bistånd av socialnämnden för sin försörjning om han resar för tre veckor utomlands för att se sin sjuka mamma som inte är tillåten att komma till sverige?

Lawline svarar

Hej! Rätt till bistånd av socialnämnden för sin försörjning (försörjningsstöd) och för sin livsföring i övrigt har den som inte själv kan tillgodose sina behov eller kan få dem tillgodosedda på annat sätt, 4:1 st. 1 Socialtjänstlagen (SoL). Den enskilde skall genom biståndet tillförsäkras en skälig levnadsnivå, 4:1 st. 2 SoL. Biståndet ska inte endast avse vad som direkt fordras för den enskildes grundbehov utan ska uppnå en viss kvalitet. Bedömningen av vad som utgör "skälig levnadsnivå" ska ske bl.a. med utgångspunkt i den tid och de förhållanden under vilka den hjälpbehövande lever. En individuell behovsprövning ska göras. Behovsbedömningen ska grundas på en helhetssyn. Försörjningsstöd lämnas för skäliga kostnader för livsmedel, kläder och skor, lek och fritid, förbrukningsvaror, hälsa och hygien samt dagstidning, telefon och TV-avgift, boende, hushållsel, arbetsresor, hemförsäkring samt medlemskap i fackförening och arbetslöshetskassa, 4:3 SoL. I socialstyrelsens allmänna råd om ekonomiskt bistånd SOSFS 2003:5 (S) anges att med livsföring i övrigt avses bl.a. umgängesresor där föräldrar i vissa fall får bidrag för att resa och hälsa på sina barn. Även för kostnader för rekreation kan bidrag ges om det finns särskilda skäl. Inget av uppräknade exempel omfattar direkt din kostnad, men var de närmaste exemplena jag kunde hitta i socialstyrelsens råd. De exempel som nämns i SOSFS 2003:5 (S) är enbart exempel, vilket gör att bistånd även kan utgå för andra kostnader. Bedömningen av om bistånd ska utges görs alltså i det enskilda fallet vilket gör att jag inte kan svara på om du kan få bistånd för din kostnad. Mvh
Sara OlssonRådgivare