Färgade visir till MC-hjälm

Hej! Jag har precis bytt visir på min MC-hjälm, från ett klart visir till ett som är svarttonat. Min fråga är vad myndigheterna anser om ett sådant tilltag, är det lagligt eller olagligt? Har hört båda delarna av många människor. Tack för hjälpen!

Lawline svarar

Hej!

Jag vände mig till Vägverket med Er fråga. Jag frågade om regler kring färgade visir (både mörkerfärgade och s.k. spegelvisir) vid olika hjälmstandarder. Jag fick följande svar: "Enligt sakkunniga på sektion väg och trafiklagstiftning innehåller ECE reglementet krav på skyddshjälmens utformning och däribland synfält och ljusgenomsläpplighet genom visiret som ska vara minst 80%. Detta torde påverka vilka färger som kan komma ifråga. Huruvida SIS standarden innehåller ett dylikt krav känner man inte till men standarden går att beställa hos SIS - Swedish standards institute. www.sis.se".

Mer än så kan jag, som har juridik som huvudämne, inte hjälpa Er. Ni får vända Er till återförsäljaren som förhoppningsvis kan berätta hur stor ljusgenomsläpplighet just Ert visir har.

Vänligen,

Rådgivare