FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott05/02/2006

Rättslig följd av att köra bil på gång- och cykelbana

En bil körs genom en korsning längs en kort väg som egentligen är avsedd för gång- och cykeltrafik. Har det i laga mening ingen betydelse hur det sker, vilka hänsyn som tas till rådande omständigheter (fri sikt åt alla håll, ingen annan människa inom synhåll och mitt i natten) och att hastigheten anpassas så att ingen risk föreligger att någon medmänniska drabbas? Kan annat straff än penningböter utdelas för detta (bilkörning över övergångsställe, i gångriktningen) och vad är i så fall det strängaste straffet? Trafikförordningens §§ 14 och 15, 3 kap. efterföljdes.

Lawline svarar

Att köra ett motorfordon på gång- och cykelbana utgör brott mot 2 kap 2§ och 3 kap 6§ Trafikförordingen. Enligt 14 kap 3§ straffas detta med penningböter.

Det spelar ingen roll hur man företagit handlingen, det räcker

att man genomfört den överhuvudtaget; det krävs alltså ingen särskild effekt utan endats en företagen handling för att brottet skall anses vara genomfört.

Sara EdströmRådgivare