FrågaKÖPRÄTTÖvrigt24/09/2007

Företar ej omleverans inom skälig tid

En maskin slutade fungera innan garantitiden gått ut. Säljaren lovade att en ny maskin skulle levereras snarast. Det har nu gått 2 månader och säljaren svarar ej på våra mail. Vilka åtgärder kan vi vidta?

Lawline svarar

Då du köpt en maskin utgår jag från att du inte är konsument utan näringsidkare. Säljaren har mycket riktigt rätt att företa en omleverans. Denna skall dock enligt 37 § Köplagen ske inom skälig tid. Vad som är skälig tid får avgöras med hänsyn till vilken typ av maskin det är fråga om. T.ex. bör man förvänta sig en något längre leveranstid på en specialtillverkad och stor maskin än en enklare mindre serietillverkad sådan. Bedöms den skäliga frist som ges säljaren ha passerat har du även rätt att häva köpet. Då säljaren överhuvudtaget inte svarar på dina mail bör du vända dig till domstol (att endast upplysa om att du tänker vända dig till domstol kan möjligen ge det resultat du eftersträvar). Du bör även kräva skadestånd enligt 40 § Köplagen för sådan förlust du lidit av felet och väntetiden. Det skall anmärkas att det inte rör sig om utebliven vinst utan endast direkta kostnader. Överstiger maskinens belopp uppenbarligen inte 20150 kronor (ett halvt basbelopp) kan du enligt 1:3 d Rättegångsbalken processa under enklare förhållanden med endast en domare och utan ombud. Med vänliga hälsningar
Simon CarlssonRådgivare