FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt29/08/2007

Förtal

Hej! Om en annan person, mot mitt samtycke, lägger ut bilder på mig med kränkande information (sann som osann) på nätet, har jag möjlighet att vidta några rättsliga åtgärder?

Lawline svarar

Hej! Du kan möjligen anmäla personen i fråga för förtal enligt BrB 5:1. Enligt förtalsparagrafen krävs att någon utpekar dig "såsom brottslig eller klandervärd i sitt levnadssätt eller eljest lämnar uppgift som är ägnad att utsätta denne för andras missaktning". Det skall röra sig om bestämda uppgifter inte enbart ett värdeomdömen, vidare skall dessa bilder och information vara av nedsättande art och utsätta dig för andras missaktning. Du skriver ävan att informationen kan vara sann som osann, vid tolkning av förtalsparagrafen skall man utgå från att en nedsättande beskyllning av vidare mått straffbeläggs oavsett om den är sann eller ej. Dock kan personen gå fri om det visar sig att uppgifterna är sanna om det föreligger en s.k. privilegierad situation vilket kan vara att du själv manat fram förtalet samt om det kan anses försvaligt av personen i fråga att lägga ut dessa bilder och information. Vidare krävs att den som kränkt dig haft uppsåt till att förtala dig, dvs. personen skall ha haft kännedom om att uppgifterna var av nedsättande karaktär och genom dessa utsatt dig för andras missaktning. Med vänlig hälsning
Josefin WerreRådgivare