FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt06/08/2007

Krav på svenskt medborgarskap för notarier

Jag är en jurist (jur kand), har ytterligare högre utbildning samt relevanta arbetslivserfarenheter till notariemeritering. Jag har också uppehållstillstånd i Sverige. Nu vill jag bli notarie men medborgarskap krävs på ansökningsblanketten. Jag har läst Notarieförordningen 1990:469 för att se vad som anges i lagen angående detta men kan inte se någon artikel som anger att man måste vara medborgare innan man kan söka notariemeritering. Jag skulle vilja att frågan belyses. Jag menar inte om svenskt medborgarskap behövs för att vara domare, åklagare o.s.v. utan att om det krävs enligt Notarieförordningen för att få notarien.

Lawline svarar

Hej, Kravet på svenskt medborgarskap för notarieanställning står inte skrivet i Notarieförordningen utan i Förordning (1996:381) med tingsrättsinstruktion. Se 44 § som Du hittar http://www.lagen.nu/1996:381#P44 . Vänliga hälsningar
Jonas ÖjelidRådgivare