FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt06/10/2007

Vad kan hända om jag krossar en fönsterruta?

Om jag har krossat en ruta i en byggand där andra arbetar, Ingen såg oss men de som arbetar där ser de när de kommer dit. Anmäler de då de till polisen ? Vad kan hända ? Inget ha hänt ännu ? Om skolan vet om det. e de tvång att de anmäler de till polisen då ? Eller kan de bara strunta i de ?

Lawline svarar

Hej Att uppsåtligen, d.v.s. att med flit krossa en fönsterruta som tillhör någon annan är ett brott som är straffbart enligt 12:1 Brottsbalken (http://www.lagen.nu/1962:700). Huruvida ägaren till byggnaden polisanmäler händelsen eller inte kan jag givetsvis inte svara på. Allt som händer som är straffbart polisanmäls inte, samtidigt som många saker som inte är brottsliga ändå polisanmäls. Om det polisanmäls och polisen kan knyta dig till brottet så överlämnas utredningen till åklagare som beslutar om det ska bli åtalsunderlåtelse (registreras i belastningsregistret men innebär att du inte straffas) eller åtal. Om det blir åtal så kallas du till huvudförhandling i tingsrätten som sedan bedömer om åklagaren kan bevisa att du gjort dig skyldig till brottet. Straffet för skadegörelse ligger oftast på bötesnivå, vilket innebär att den som döms får betala ett antal dagsböter. En dagsbots storlek beror på hur mycket man tjänar. Har man ingen inkomst så blir dagsboten också ganska liten. Den är dock minst 30 kr och minsta antal dagsböter är 30 stycken. En krossad fönsterruta betingar ett straffvärde rätt så nära minimistraffet för skadegörelse d.v.s. 30 dagsböter. Skolorna har inget lagstadgat ansvar att rapportera allt de vet att elever har gjort som är brottsligt till polisen. Ändå väljer många skolor idag att göra det. De är dock alltså inte tvungna att polisanmäla men det kan mycket väl ändå bli så att de gör det. Hoppas att du har hjälp av mitt svar Med vänlig hälsning
Rådgivare