FrågaKÖPRÄTTÖvrigt15/08/2007

Säljarens ansvar för fel i vara, begagnad bil

Hej Sålde en MB Diesel 02 som gått ca 22 tusen mil den 060912. Köparen kollade bilden lite hastig och tog en kort provtur och var väldig angelägen om att ha bilen. Det fanns inga fel på bilen. Köparen körde ca 50 mil och påstår att växellådan gått sänder efter ett par dagar Nu kräver han 30 tusen för renovering. Bilen såles för 190 tusen i uppvisat och godkänt skick.Är jag skyldig att betala.

Lawline svarar

Vid köp av lös egendom, exempelvis en bil, mellan privatpersoner gäller köplagen (KöpL) som du finner http://lagen.nu/1990:931 . Vad som kan utgöra fel i lagens mening framgår av 17 och 18 §§ KöpL. Ett fel kan föreligga om en vara inte stämmer överens med vad man avtalat avseende varans art, mängd, kvalitet och andra egenskaper. Har man som säljare vid köpet lämnat uppgifter om varans egenskaper som har haft inverkan på köpet och dessa inte stämmer kan fel föreligga, se 18 § KöpL. Det spelar ingen roll om det rör sig om skriftliga uppgifter som tydligt framgår av avtalet eller muntliga uppgifter som lämnats vid köpet, frånsett att det är lättare att bevisa skriftliga uppgifter. En köpare har ingen generell undersökningsplikt. Köparen får dock inte åberopa fel som han borde ha upptäckt vid en undersökning, se 20 § KöpL. Låter köparen bli att undersöka varan eller gör han inte en tillräckligt noggrann undersökning riskerar han således att inte kunna göra gällande felet, han får s.a.s. stå sitt kast. Hur omfattande undersökningen behöver vara påverkas dock även till viss del av uppgifter från säljaren. I vissa fall kan en konkret uppgift om en vara jämställas med en utfästelse från säljaren vilket medför att köparen i den delen inte behöver undersöka varan närmare. Säljaren måste även upplysa köparen om väsentliga brister i varan som han känner till. Huruvida felet med växellådan är ett fel enligt köplagen som kan göras gällande beror dels på vad som avtalats, dels andra uppgifter som lämnats vid köpet. Vidare påverkar det om felet hade varit möjligt att upptäcka vid en undersökning eller om felet är av dold karaktär. Omständigheter som bilens pris, ålder och skick i förhållande till motsvarande bilar kan också påverka bedömningen. Hade felet gått att upptäcka vid undersökningen och har ingenting annat föranlett att köparen kunnat göra en mindre omfattande undersökning är min bedömning att köparen bör stå för kostnaden. Är det fråga om ett dolt fel om det finns andra omständigheter blir bedömningen svårare och ett definitivt svar kan inte ges. Vänligen
Lawline RådgivareRådgivare