FrågaKÖPRÄTTÖvrigt21/08/2007

Befintligt skick

Hej jag har sålt en personbil som visade sig senare ha en manipulerad mätarställning. Köparen stämde mig och jag förlorade. I kvittot så skrev jag att jag sålde bilen i befintilgt skick och jag var inte medveten om detta med att mätarställningen varit manipulerad ca 5000 mil. detta uppkom senare i rättegången och den ägaren jag köpt bilen av hade manipulerat milen. Nu undrar jag om befintigt skick inte gäller. Och vad är det för kriterier som gäller när man köper och säljer en bil. Jag undrar även om jag inte skyddas av någon lag där man ex köper i god tro eller liknade.

Lawline svarar

Att som säljare försöka begränsa sitt ansvar genom avtalsklausuler om befintligt skick är vanligt förekommande. Vad som bör beaktas är dock att denna generella form av friskrivning begränsas genom dispositiv lag (19§ köplagen (KöpL) som du finner http://www.lagen.nu/1990:931). Att lagen är dispositiv innebär att den kan åsidosättas genom avtal. Trots detta får man nog anse att en friskrivning som är så pass generellt utformad som den om befintligt skick ändå dras med begränsningar liknande de som nämns i lagen. Lagen utgör snarast ett klargörande rörande vad som ändå sägs genom allmänna principer och skälighetsöverväganden. Vidare kan det nog vara svårt att avtala bort dessa regler i köplagen utan att samtidigt ge sig in på en mer specificerad beskrivning av ansvarsbegränsningen enligt avtalet. Hur som helst ställer köplagen upp några situationer där ansvarsbegränsningen inte gäller på, för säljaren, avsett vis. Om säljaren exempelvis lämnat uppgifter rörande bilens egenskaper, kan han inte senare, när bilen visat sig inte inneha dessa egenskaper, hävda att bilen varit felaktig redan vid försäljningen och såld i befintligt skick (19§ 1st 1p KöpL). Detsamma gäller om egendomen är i väsentligt sämre skick än vad köparen med fog kunnat förvänta sig med hänsyn till pris och övriga omständigheter(19§ 1st 3p KöpL). Naturligtvis innebär kraven på väsentlighet och köparens fog för sina förväntningar att kraven ställs ganska högt för att säljaren skall kunna hållas ansvarig. I det aktuella fallet verkar dock kraven på befogad förväntan och väsentlighet vara uppfyllda då det rört sig om 5000 mil som inte redovisats via mätarställning. Viktigare är dock att mätarställningen kan sägas innebära en upplysning från säljaren om hur långt bilen skall ha gått. Friskrivningen om befintligt skick måste alltså begränsas i det aktuella fallet varför domstolen gjorde rätt i att avgöra målet till fördel för käranden (köparen). Att du blivit lurad av en tidigare säljare har endast relevans i förhållandet mellan dig och den du köpte bilen av. Du kan dock i din tur kräva den gamle säljaren på motsvarande ersättning för att bilen varit felaktig. Lycka till Med vänlig hälsning,
Rådgivare