FrågaÖVRIGTÖvrigt28/04/2023

4 kap. 8-9 §§ FAL

Hej, Om ett barn under 12år i samma hushåll, olovligen eller genom tillgrepp brukar en bil med uppkommen skada på fordonet p.g.a händelsen. Finns det någon möjlighet att bestrida Försäkringsbolagets villkor avseende Stöld, tillgrepp och olovligt brukande inom hushållet? Med hänvisningar till Försäkringavtalslagen 4kap §8 och §9. Försäkringsgivarna är väldigt otydliga med vad detta omfattningsvillkor hämtar sitt laga stöd ifrån i FAL:en.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Vad jag uppfattar i din fråga är att det är er bil som skadats av att barn i er vårdnad.

Dessvärre för er del så styrker paragraferna du nämt ovan (4 kap. 8-9 §§ FAL) försäkringsbolagetsmöjlighet att dels 12-åringen likställs med försäkringstagaren och dels att de får sätta ner ersättningen då barnet ej är under 12 år gammalt. Däremot så tillämpas inte 4 kap. 8 § FAL om det skulle föreligga synnerliga skäl mot det. Kravet för synnerliga skäl ställs dock högt.

Alltså, en sammanfattande bedömning så skulle jag säga att bestrida avtalsvilkoret som finner stöd i 4 kap. 8-9 §§ FAL inte är att anse som lämpligt utifrån FAL.

Om du har fler frågor eller funderingar är du varmt välkommen att åter höra av dig till oss på Lawline!

Med vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare