4 § gåvolagen - sparande till barn.

Min sambos dotter är 20 år och har en överenskommelse med sina mamma. Mamman ska förvalta ett sparkonto åt henne. Nu har dottern beslutat att sköta detta sparande själv och begärt att mamman ska sätta över pengarna. Mamman vägrar och dessutom fattas det pengar på det sparkontot som endast mamman kommer åt. dottern är förtvivlad att inte få tillbaka sina pengar. Dottern är inte omyndigförklarad men mamman behandlar henne som så. Vad kan dottern göra?

Lawline svarar

Hej,
Tack för att du har vänt dig till Lawline med dina frågor.

Svaret beror lite på vilken typ av bankkonto det är. Om det är så att mamman öppnat detta bankkonto just för att spara och spara i dotterns namn så är det en fullbordad gåva enligt 4 § gåvolagen. Är det däremot ett bankkonto i mammans eget namn så blir det bevissvårigheter i en eventuell tvist. Även om mamman öppnat kontot för att ge dessa pengar till sin dotter så måste hon ha avsagt sig rätten att förfoga över pengarna. Eftersom "pengar fattas" syns det vara så att mamman fått förfoga över bankkontot och därmed är det inte, juridiskt sett, en fullbordad gåva.

Att gåvan inte är fullbordad innebär att dottern inte har någon äganderätt till pengarna. Således har dessa pengar på bankkontot utgjort en "utfästelse av gåva". En utfästelse är inte bindande och därmed blir det omöjligt för dottern att kräva ut några pengar.

Lawline RådgivareRådgivare