FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt30/07/2007

Har jag gjort något brottsligt?

Hej, har umgåtts med en tjej ett tag som betett sig taskigt mot mig. Hon satt och flirtade med en annan kille framför mig. Jag konfronterade henne lugnt med det och hon började skrika på mig. Jag tog tag i henne med ena handen runt kinderna vid två tillfällen och sa i en upprörd men inte hotfull ton vad jag tyckte om henne. Sen gick jag därifrån. Nu har hon anmält mig för polisen. Vad tror ni det kommer att bli av detta? Tack på förhand

Lawline svarar

Hej Det är naturligtvis svårt att enbart med ledning av det du har skrivit uppskatta vad som kommer att hända. Framförallt är det svårt att veta om polisen går vidare med anmälan eller inte. Jag redogör nedan för vad som skulle kunna bli aktuellt utifrån de uppgifter som du angett i frågan. Att ta någon med handen runt kinderna mot dennes vilja låter inte tillräckligt allvarligt för att kunna klassas som misshandel enligt 3:5 Brottsbalken (se www.lagen.nu/1962:700), däremot skulle det kunna klassas som ofredande enligt 4:7 Brottsbalken. Ofredande renderar normalt endast i bötesstraff. Att säga till någon vad man tycker om denne ska i normalfallet inte utgöra brott, men det beror naturligtvis på omständigheterna i det enskilda fallet. Det som ligger närmast är brottet förolämpning, se 5:3 Brottsbalken. Sådana brott kan dock bara åtalas av den som drabbades av brottet, vilket alltså innebär att polis och åklagare inte utreder sådana brott. Därför är antalet åtal väldigt få. Vad brottsoffret gjort före händelsen har oftast mindre betydelse för huruvida en gärning ska anses utgöra ett brott eller inte, men det kan däremot ha större betydelse för hur allvarlig gärningen ska anses vara. Har man blivit provocerad så anses det man gjort inte lika allvarligt som om man gjorde det oprovocerad, se 29:3 Brottsbalken. Av det du skrivit verkar det dock inte som om brottsoffret provocerat dig på ett sätt som gör att gärningen ska bedömas som mindre allvarlig. Hoppas att du har hjälp av mina svar MVH
Rådgivare