FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt30/07/2007

Preskription av CSN-lån

Jag har en fråga angående preskribering av CSN lån. Efter vad jag förstår så preskriberas CSN lån efter 10 år. Hur går detta till? Hävdar man bara att preskriptionstiden gått ut eller räknas det som preskriptionslyftande åtgärd?

Lawline svarar

Hej! Mellan Dig och CSN gäller vanlig preskriptionstid på 10 år, enligt bestämmelserna i preskriptionslagen. Enligt lagens 2 § preskriberas en fordran 10 år efter dess uppkomst, förutsatt att preskriptionen inte har brutits dessförinnan. Att preskriptionen bryts innebär enligt lagens 6 § att en ny preskriptionstid börjar löpa från den dag då preskriptionen bröts. I 5 § stadgas följande förutsättningar för preskriptionsavbrott; 1. att gäldenären utfäster betalning, erlägger ränta eller amortering eller erkänner fordringen på annat sätt gentemot borgenären, 2. att gäldenären får ett skriftligt krav eller en skriftlig erinran om fordringen från borgenären eller 3. att borgenären väcker talan mot gäldenären eller åberopar fordringen gentemot gäldenären vid domstol, hos Kronofogdemyndigheten eller i skiljeförfarande, konkursförfarande eller förhandling om offentligt ackord. Sammanfattningsvis kan Du alltså hävda preskription, förutsatt att 10 år har passerat sedan fordringen uppstod och att inget preskriptionsavbrott enligt ovan har inträffat. Förenklat kan man säga att det krävs att låntagaren och långivaren inte har haft någon kontakt under 10 år, för att preskription ska inträda. Med vänlig hälsning,
Rådgivare