FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt25/09/2007

Olagligt att gå mot röd gubbe?

Är det olagligt att gå mot röd gubbe? Om det är det, blir en bilist mindre straffad om denna kör på en person som går mot rött?

Lawline svarar

Det är olagligt att gå mot röd gubbe, men det är inte straffbart. Dock kan man dömas för vårdslöshet i trafik, om man genom att gå mot röd gubbe framkallar en farlig trafiksituation. Man kan också bli skadeståndsansvarig om någon blir skadad. Bilförarens ansvar utreds separat. Det får i det specifika fallet utredas huruvida föraren varit oaktsam eller ej. Värt att poängtera är att ansvar för vårdslöshet i trafik ska förbehållas beteenden som kan betecknas som vårdslösa i egentlig mening, främst fall där trafikanten tagit en medveten risk (prop. 1994/95:23 s. 122). Att köra vid grönt ljus medför självklart ingen sådan risk men det får då istället utredas huruvida föraren borde uppmärksammat gångtrafikanten och/eller om han framförde sitt fordon i för hög hastighet. Med vänlig hälsning
Johanna BergstenRådgivare