FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt28/07/2007

Laga kraft, Länsrätten

Hej Kan man klaga hos Länsrätten i ett ärende som vunnit laga kraft? Till ex när ett kommunalt bolag utger lån, utan säkerhet, till vissa företag i kommunen?

Lawline svarar

Hej! Laga kraft innebär normalt att en dom står fast och inte kan ändras. Jag skulle tro att Du kommer få svårt att påverka detta ärende. Den i princip enda vägen att gå är om Du kan visa att Länsrättens hantering varit felaktig vilket gjort att ärendet avgjorts på felaktiga grunder. Den laga kraften gör även att beslutet inte kommer prövas igen baserat på samma grunder och omständigher. Med vänlig hälsning,
Rådgivare