FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt29/08/2007

Påföljdsbestämning

Om man är 19 år /´(20 år i år) och har krossat en ruta på en byggnad ute, Vad kan hända då ? Jag har blivit omhändertagen av polisen ett antal gånger innan för våldsamt beteende och störande beteende och druckit på allmän plats. Jag har hotat en del, sniffar o är en del bråkig. Jag har kontakt med socialen sen innan och jag har inga bra hemförhållanden o har strulig skolgång. Vad kan jag få för straff ?

Lawline svarar

Hej! Du kan dömas för antingen skadegörelse eller åverkan. Det som avgör om du döms till det allvarligare brottet skadegörelse (BrB 12:1) är dels vilken ekonomisk skada det innebär för ägaren till fönstret samt om det föreligger andra försvårande omständigheter. De påföljder du kan dömas till är således böter eller fängelse max ett år. Dock torde böter bli aktuellt i ditt fall då domstolen vid påföljdsbestämningen kommer att ta hänsyn till din ringa ålder. Med vänlig hälsning
Josefin WerreRådgivare