Störande tobaksrök från grannlägenhet

Vart ska man vända sig när man får in sin grannes piprök i lägenheten? Har stängt av friskluften för där kommer det in men får ändå klåda i ögonen och det kliar på hela kroppen. Har pratat med honom tre gånger och med förvaltaren. Vi kan inte ha piprök i lägenheten åtta timmar om dygnet. Finns det något som kan hjälpa oss att bli av med detta? Stort tack på förhand.

Lawline svarar

Av hyreslagen, det vill säga 12 kapitlet i Jordabalken, framgår att en hyresgäst vid användning av sin lägenhet skall ”se till att de som bor i omgivningen inte utsätts för störningar som i en sådan grad kan vara skadliga för hälsan eller annars försämra deras bostadsmiljö att de inte skäligen bör tålas (störningar i boendet).” Det aktuella lagrummet går att finna http://www.lagen.nu/1970:994#K12P25 .

Det finns emellertid inget direkt förbud mot att röka i sin lägenhet. Däremot kan givetvis intensivt rökande som sprider sig till grannlägenheterna innebära en störning för grannarna. Frågan är då vilka störningar som skäligen bör tålas. Den bedömningen görs utifrån vad som normalt bör tolereras av människor i omgivningen med tanke på hälsoaspekter och bostadsmiljö, utan särskild hänsyn till att vissa människor kan vara känsligare än andra.

Nu verkar det visserligen som om de besvär Ni har av Er grannes rökning sträcker sig utöver det normala. Om Ni inte lyckas komma överens med Er granne om en lämpligare nivå på inomhusrökandet kan Ni försöka med att vända Er till kommunens miljökontor. De kan göra en bedömning av om Er grannes rökning kan ses som en hälsoolägenhet enligt lagen, och om så är fallet kan de förelägga Er hyresvärd att vidta åtgärder.

Lycka till!

Johanna NilssonRådgivare