FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt26/07/2007

går det att anmäla trots uppsägning?

hej! om någon tar pengar från s itt jobb säg mellan 5000 och 10.000 kr. personen blir misstänkt och chefen tar upp det och personen nekar. chefen frågar därefter om man vill vara kvar på företaget och personen i fråga avgår på egen begäran. Kan då chefen gäöra en anmälan ? eller är avgången från jobbet tillräcklig ? mvh

Lawline svarar

Hej, Att den misstänkte sagt upp sig utgör inte något hinder för polisanmälan. Det du beskriver verkar vara ett fall av förskingring och gärningsmannen kan åtalas oavsett om chefen anger brottet eller inte (för vissa andra brott t.ex. bestickning finns det en begränsning som gör att det bara går att åtala om arbetsgivaren har angett brottet). En helt annan sak är att den omständigheten att man tvingats lämna jobbet p.g.a. brottet kan medföra ett lägre straff än annars om man döms för ett brott, se 29:5 p 5 Brottsbalken (http://www.lagen.nu/1962:700) Hoppas att du har hjälp av mitt svar MVH
Rådgivare