skyldighet att skicka påminnlelse?

Hej,

Jag undrar om företag inte behöver skicka någon påminnelse på ej betald faktura, utan efter ett tag endast kan gå vidare med ärendet till inkassobolag som i sin ut skickar ut inkassokrav med inkassoavgift.

Lawline svarar

Hej,

Det finns ingen skyldighet för den som har en fordran på någon att skicka påminnelse till honom/henne om han/hon inte har betalat skulden före sista betaldatum. Det är fullt lagligt att vända sig direkt till inkasso.

Hoppas att du har hjälp av mitt svar

MVH

Rådgivare