FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt14/08/2007

Olovlig avlyssning?

Hej! Mitt namn är Orvar Bohman och jag har en fråga som lyder så här, jag har på arbetsplatsen i en konflikt med en annan anställd under drygt tjugo minuter helt ovetande blivit inspelad på en mobiltelefon som han måste ha burit på sig, jag har fått lyssnat i efterhand på grund av konflikten och det finns på papper att han spelat in. (Arbetsgivaren godtar inga avlyssningar som helst vid försök att lösa konflikter och har det som policy.) Är inte detta olovlig avlyssning? Kan jag gå till domstol med det? Mvh. Orvar Bohman

Lawline svarar

Hej, Olovlig avlyssning innebär att avlyssna eller spela in ett samtal som man själv inte har tillträde till. Att i smyg spela in ett samtal som man själv deltar i är inte olagligt. Det finns därför ingen anledning att vidta någon rättslig åtgärd mot din kollega. Vänliga hälsningar
Gustaf LidegranRådgivare