FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt27/07/2007

Körkortsindragning vid sjukdom

Har man rätt att ha körkort när man fått en adhd-diagnos? Länsstyrelsen vill dra in det.

Lawline svarar

Hej, i vilka fall ett körkort kan återkallas regleras i Körkortslagen 5 kap 3 § som Du hittar http://www.lagen.nu/1998:488#K5P3 . Den punkt som är aktuell i Ditt fall är punkt 7 som handlar om begränsade förutsättningar i samband med sjukdom. Om sjukdomen innebär att personen ur trfaiksäkerhetsssynpunkt inte längre bör ha körkort - d.v.s. att sjukdomen innebär att föraren p.g.a. sjukdomen kan vara en fara för trafiken - skall körkortet återkallas. En utredning måste alltså göras för att utreda hur sjukdomen påverkar Din körning ur trafiksäkerhetssynpunkt. Utredningen avgör sedan om körkortet skall dras in eller ej. Det skall dock påpekas att om Du fick adhd-diagnosen innan Du tog körkort och sjukdomen inte har blivit värre sen dess, skall Du inte behöva förlora körkortet. Vänlig hälsning,
Jonas ÖjelidRådgivare