FrågaKÖPRÄTTÖvrigt22/07/2007

Kvittots betydelse

HEJ! Kan man reklamera en konsumentprodukt, utan ett kassakvitto? Lagen anger rätten att reklamera inom 3 år men anger inget om bevisbördan från köparens sida. Är det så att detalisten behöver kvitto i sin tur för att kräva åtgärd alt. ersättning från sin leverantör av produkten, eller?

Lawline svarar

Det finns inget krav på att du skall visa kvitto, men du måste kunna bevisa att du har köpt varan hos den aktuella detaljisten. Bevisbördan ligger således på dig. I sammanhanget kan noteras att du har rätt att rikta anspråk på grund av fel mot tidigare säljled (dvs. leverantören), om säljaren är på obestånd eller har upphört med sin näringsverksamhet eller annars inte kan anträffas. Detta följer av konsumentköplagens 46 §. Vänlig hälsning,
Lawline RådgivareRådgivare