FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt30/07/2007

Påföljdsbestämning

Hej. Vilken påföljd kan tänkas om man har blivit dömd till 3 års skyddtillsyn, med övervakning och man nu skall till tinget gällande urkundsförfalskning och bedrägeri?

Lawline svarar

Hej! I Sverige har vi en s.k. allmänprevention mot fängelse vilket innebär att om fängelse ingår i straffskalan så är det i regel den sista påföljden domstolen väljer. Både bedrägeri och urkundsförfalskning har fängelse i straffskalan och vid påföljdbestämningen kan den omständighet att du är dömd till skyddstillsyn leda till att man döms till fängelse enligt BrB 28:8.
Josefin WerreRådgivare