FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt29/07/2007

Måste hunden vara kopplad?

Hej,

jag läste att en hund inte måste vara kopplad om den inte visar benägenhet att kunna anfalla människor.

Men om en hund som är lös attackerar andra hundar då?

Vår hund var på vår tomt, innanför staketet, och en lös hund sprang in på grannens tomt och försökte anfalla.

Borde inte den hunden isåfall vara kopplad och inte få lov att gå lös?

Lawline svarar

Hej,

reglerna kring detta finns i Lagen om tillsyn över hundar och katter som Du hittar http://www.lagen.nu/1943:459 .

I 2 § står det att hundar som visar benägenhet att bita människor eller husdjur skall hållas kopplade eller inom inhägnat område.

Ägaren till den hund som Du nämner i Din fråga är alltså skyldig att hålla sin hund kopplad eller inom inhägnat område.

Görs inte detta kan polisen - enligt 3 § - besluta att kunden skall hållas kopplad eller instängd (ägaren är dock skyldig att hålla hunden kopplad även innan polisen har meddelat ett sådant beslut).

I särskilt allvarliga fall kan polisen dessutom besluta att hunden skall omhändertagas.

Vänliga hälsningar

Jonas ÖjelidRådgivare