Tvångsförsäljning av fastighet

Vi är två syskon som äger 41,3 % var i en liten skogsfastighet och ett syskonbarn äger 17,4%. Det har varit svårt att få till stånd ett ägande där en äger fastigheten. Fastigheten håller på att delvis förfalla genom bristande enighet och intresse om skötseln. Behövliga investeringr blir inte av pga ovilja att satsa på fastigheten. Huset står tomt sedan 15 år. En av delaägarna vill att fastigheten ska säljas på auktion, för att få ordning på ägandet. Då kan den som vill köpa fastighetn. Om ett antal år kommer den att uppspittras ytterligare genom arv på sex personer i stället för som nu på de tre nämnda.

Är denna försäljning möjlig? Vilka skulle de eventuella "synnerliga skälen" emot kunna vara? Kan man ansöka hos domstol själv utan inblandning av advokat?

Tacksam för svar!

Lawline svarar

En försäljning är möjlig enlig 6 § lag om samäganderätt, se http://lagen.nu/1904:48_s.1. Det är tillräckligt att en av delägarna lämnar in en ansökan till tingsrätten om att fastigheten ska utbjudas till försäljning. En sådan ansökan kan göras utan hjälp av advokat.

Vad det gäller rekvisitet synnerliga skäl kan jag inte ge ett konkret svar på vad det är. Av de rättsfall som finns på området kan sociala förhållanden föranleda uppskov.

Michael WittingRådgivare