FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt22/07/2007

Ändring i avtal

Goddag! Har hyrt rum i 5 dagar på vandrarhem i sommar. Rummet bokades i oktober förra året med ägare (x). En summa på 600 per natt var priset. Ny ägare (y) tar över, och skickar bokningsbekräftelse med nytt pris 700 per natt, med hävdande av reparationskostnader. Denne uppger ej konto utan vill ha betalning "i handen". Vi vill gärna bo där, då vi bott där med goda minnen tidigare. Får näringsidkare höja pris per natt trots bokning gjord i tron om annat pris?

Lawline svarar

Hej! Varken konsumentköp- eller konsumenttjänstlagen är tillämplig i det här fallet (se respektive lags första paragraf, som du hittar http://www.lagen.nu/1990:932#p1 respektive http://www.lagen.nu/1985:716 ). Istället är det avtalslagens bestämmelser som får träda in. Avtalslagen kan du läsa http://www.lagen.nu/1915:218 . Avtalslagen bygger på principen om att avtal ska hållas, och att båda parter är bundna av det som avtalats. I ert fall är det ju inte den gamle ägaren som privatperson som ni har träffat avtal med, utan ägaren i egenskap av företrädare för vandrarhemmet. Detta innebär att vandrarhemmet är bundet av avtalet oavsett vem som äger det. Det framgår ju också av det som ni berättar att den nya ägaren har utgått ifrån att de gamla avtalen fortfarande gäller, eftersom han trots allt bekräftar er bokning. Sammanfattningsvis bör ni ha rätt att bo på vandrarhemmet för det överenskomna priset, såvida det inte finns något avtal som ger vandrarhemmet rätt att justera priset på grund av Som jag förstår dig förnekar inte den nya ägaren att det överenskomna priset var 600 kr, vilket ju innebär att ni slipper bevisa innehållet i ert avtal med den gamle ägaren. Hoppas att den här informationen kan hjälpa er. Med vänlig hälsning
Rådgivare