FrågaOFFENTLIG RÄTTPolis22/07/2007

åldersgräns för luftgevär

hur gammal måste man vara för att använda en luft gevär som inte kräver tillstånd att köpa

Lawline svarar

Hej!

Enligt Vapenlagen 2 kap 1 § 2 st se. måste man vara 18 år för att använda ett luftgevär som inte kräver tillstånd. För att tillstånd inte ska behövas måste vapnet ha en begränsad effekt i förhållande till andra jämförliga skjutvapen.

Du kan läsa mer om detta på www.polisen.se

Med vänlig hälsning

Rådgivare