FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt12/08/2007

String i parad - förargelseväckande beteende?

Jag undrar om det kan klassas som förargelseväckande beteende att gå i stan enbart iklädd stringkalsonger? Och i så fall är det någon skillnad på om man bara går och "strövar" i stan eller om man går i en parad?

Lawline svarar

Hej! Jag antar att Ni syftar på sommarens festival i Stockholm. Kortfattat kan jag konstatera att detta inte innebär förargelsevckande beteende. Detta beror dels precis som Ni förutser på sammanhanget. Dels krävs att gärningen skall innefatta ett beteende som riskerar att kränka och förarga allmänheten, det centrala här är uppsåtsrekvisitet. Att delta i en parad med viss tillhörande klädsel kan inte anses ha syftat till att förarga allmänheten. Den publik som beskådar en slik procession är ju förhoppningsvis där för att roas av anblicken, inte för att bli förargad. Naturligtvis kan vissa fall av nakenhet hamna innanför gränsen förargelseväckande beteende, men säkerligen inte i detta sammanhanget. Mvh
Rådgivare