Byte av plats vid tidsbegränsad parkering

Stod på en parkering där det var p-skiva, såg då att Lapplisan kom, eftersom min tid hade gått ut skyndade jag till bilen och flyttade bilen och ställde mig på en annan p-ruta och ställde om p-skivan .Då kom lapplisan fram till mig och sa att hon hade bevakat min bil i 6 min

på den plats jag tidigare stått på och att jag skulle få en p-bot om jag inte flyttade bilen från min nuvarande plats.Enligt lapplisan var jag tvungen att åka för att ge nån annan tillträde till parkeringen, jag vägrade flytta på mig och fick då en bot. Vad är det som gäller vid sådan parkering,kan jag överklaga?. kan lapplisan göra så? tacksam för svar.

Lawline svarar

Du är inte den första som har kommit på idén att flytta bilen inom en parkeringsanläggning med begränsad parkeringstid med avsikt att få ny parkeringstid. För det allra mesta fungerar det utmärkt just för att det är hopplöst att kontrollera att en bilist har gjort på det sättet. Frågan har dock prövats av högsta domstolen som konstaterat att en kort förflyttning vars enda syfte är att få ny parkeringstid inte innebär ny parkering. Din parkeringsbot är således fullkomligt korrekt och ingen mening att överklaga. Ett tips kan också vara att lyssna på parkeringsvakten i såna här frågor. Visst finns det parkeringsvakter som vill visa sin makt men de allra flesta har utmärkt koll på vilka regler som gäller och hjälper gärna till vid tveksamheter. Det kan också vara värt att nämna att kravet på p-skiva inte innebär en rätt att parkera för länge även om p-skivan är rätt inställd under hela parkeringsperioden.

Vänliga hälsningar

Gustaf LidegranRådgivare