FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt12/07/2007

Preskription av skatteskuld

Vid försäljning av bostadsrätt uppkom en reavinst och såklart skatt. Vid tidpunkten för skatteinbetalning var tillgångarna p.g.a. dåliga placeringar förbrukade. Hur länge finns denna skatteskuld kvar ?

Lawline svarar

Hej. Skatteskulder preskriberas fem år efter utgången av det kalenderår då den förföll till betalning. Detta stadgas enligt lag om preskription av skattefordringar m.m., 3§. Lagen hittar du http://lagen.nu/1982:188. Med vänlig hälsning,
Ola DavidssonRådgivare