FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt12/07/2007

Vårdslöshet i trafik?

Hej! Jag har en fråga angående en bekant som körde på en cyklist i en korsning. Cyklisten körde på en bilväg trots att en cykelbana, som leder till samma mål, fanns precis brdevid. Nu misstänks han för vårdslöshet i trafik och hon kräver honom på pengar för cykeldelar, förstörda kläder samt inkomstbortfall. Hur se ni på saken?

Lawline svarar

Naturligtvis är det inte möjligt att, utifrån frågan, ge ett säkert svar på huruvida din bekant har gjort sig skyldig till vårdslöshet i trafik eller inte. Några svar som hjälper bedömningen kan ändå ges. Att cyklisten inte har cyklat där hon ska betyder inte att det inte kan ha varit vårdslöst att köra på henne. Om din bekant har orsakat olyckan och cyklisten inte har begått några ytterligare fel utöver cykelbanan är det troligt att din bekant har gjort sig skyldig till vårdslöshet i trafik. Om misstaget som har lett till kollisionen av någon anledning kan anses ursäktligt kan din bekant ha vållat olyckan utan att ha gjort sig skyldig till vårdslöshet i trafik. Några exempel på sådana anledningar är om din bekant plötslig bländades, att cyklisten gjorde något oväntat eller att det fanns något annat vid vägen som tog din bekants uppmärksamhet och detta var försvarligt. Cyklisten bör rikta sitt krav på ersättning till din bekants försäkringsbolag istället för mot din bekant. Det underlättar för alla inblandade och ger dessutom cyklisten rätt till ersättning oavsett vem som vållade olyckan. I övrigt har cyklisten rätt till ersättning enligt sin begäran. Relevant lagstiftning är Lag om straff för vissa trafikbrott som du hittar http://lagen.nu/1951:649 och trafikskadelag som du hittar http://lagen.nu/1975:1410 . Vänliga hälsningar
Gustaf LidegranRådgivare